Gurisan CACING =)





Dua tiga menjak ni saya dilema.  Dilema menyiapkan assignment Note Taking.  Cam budak yang baru belajar, tercarik - carik balik nota - nota yang dulu.  Sangat blurrr... Haishhh... sebabnya, subjek tuh dah ditinggalkan selama 6 bulan sepanjang berpraktikal sebelum ni. 




Kalau awam dikaitan dengan bahan binaan, mekanikal dikaitkan dengan mesin, kejuruteraan elektrik dikaitkan dengan wayar, seni bina dikaitkan dengan lukisan, mekatronik dikaitkan dengan robot , manakala bagi kami , kesetiausahaan pula dikaitkan dengan tulisan cacing ataupun dalam bahasa lainnya Trengkas Sistem Pitman 2000 ataupun Shorthand.




APA tu Note Taking ?  APA pulak tuh Shorthand dan Trengkas ? 


Note Taking adalah sambungan ataupun advance dari Shorthand dan Trengkas.




Ada orang yang bercakap atau bertutur perlahan, ada yang bertutur agak cepat dan tidak kurang pula yang bercakap laju.


 Jikalau perlahan, kita boleh menggunakan huruf – huruf abjad rumi atau jawi bagi merekodkan bunyi suara (lisan) yang dituturkan.  


Jialau agak cepat pun, kita boleh juga catatkan tetapi mungkin bentuk huruf – huruf abjad rumi atau jawi yang dituliskan tidak begitu baik dan kita akan berasa susah sedikit untuk membacanya kembali. 


Jikalau laju sangat, mustahil semua bunyi atau perkataan yang dipertuturkan dapat direkodkan kerana huruf-huruf rumi atau jawi berbentuk ganjil dan susah dituliskan secara pantas. 


Abjad – abjad rumi dan jawi tidak boleh dijadikan alat bagi ‘menulis cepat’ kerana huruf-hurufnya mempunyai banyak garisan.  Supaya kita dapat menulis dengan agak cepat, GURISAN lah jalan penyelesaiannya.










INI UNTUK SHORTHAND. ( DALAM ENGLISH )













 TRENGKAS ( B.M )







tulah assignment ku minggu ni. mengguris surat. satu dalam bm, satu dalam bi.
tu baru satu subjek. akaun, document production, quiz , tuto lagi yang menunggu..banyak doe...tapi sempat pulak mengupdate. :D.... *release tension...( kononlah ) . ok lah, nak sambung  mengGURIS.

tata..... 






Thanks for reading :)

2 0 Comments...:

lolitasinta polkapolkie said... [Reply to comment]

wahh . klu ekowtkan loli patotnye da msok poli portdickson . dip kesetiausahaan gk . tp ta jd . mct loli kne blaja ne gk kan!! hee . besbes. if blaja shorthand ne ley dpt elaun an klu kje t. which is myk klbihan klu amek sbject ne . toi ta ?? hu3;DD

bella said... [Reply to comment]

owh ye.??? so nape x masuk...umo loli bape...a'ah, dapat elaun.tp nk blaja ea, fuh...sesak gak nafas....=)