Eh Eh, Mahal Laa!

Alkisah di suatu petang.

Cam kebiasaan, lepas jer kami , segerombolan ^_^ anak gadis bershopping2, tibalah time untuk kami balik ke Poli.... Kitorang pun pegi lah ke bas 'pebet sapu' 'bas sekolah' and macam2 lagilah gelaran kitorang bagi kat bas tu. 


Lepas jer kami naik, seperti kebiasaan tak lama pas tu, abang bas tu pun naik tuk collect duit tambang. Tapi yang tak bestnye, kelua satu ayat dari mulut abang tu, 

"Tambang RM8 ye, tol dah naik."

Ok, kitorang cam ok lagi, coz tak terasa sangat pun RM1 tuh. (dulu tambang bas RM7)

Tiba jer giliran abang tu collect duit dari saya, saya pun tanye, 

"Berapa harga tol naik, bang?"

abang tu jawab,

" RM 6.40....... 99 peratus tol Seremban-PD naik. Sangat banyak dan tak diberitahu pulak tuh! Memang nak kena complaint nih."  abang tu meluahkan rasa ketidakpuasan hati beliau.


aku terpikir sejenak, memang banyak giler naik. 

Dulu RM3.20. Sekarang RM6.40.



Banyak kan?? Hanya untuk perjalanan yang sejauh 31Km jer. (dari highway PD ke Politeknik).


Tapi, bukan hal tol yang menjadi tajuk mahal kat sini, tapi isu tambang bas tu naik sampai seringgit. Tak kisah, tapi bile pikir - pikir balik.....huaaaaaaaa.........sangat banyak tokey bas tu dapat untung!






HAA!  RM 44 tau tokey tu dapat faedah hasil kenaikan tol yang hanya RM3.20 tu jer. Dorang untung banyakk,... kalau cas RM.0.50 or RM0.20 pun dah ok kot. Dah terbayar balik RM3, siap berlebih - lebih lagi. Agaknya tokey bas tu malas nak pecah - pecah duit kot! . Haiiisssshhhh........





P/s : Jadi tokey bas lepas habis belajar ni pun ok gak nih....HAHAHA....:D.




Thanks for reading :)

6 0 Comments...:

apek poyo said... [Reply to comment]

tu lah..len kali nak blk PD bg tau den...
den suh org den hantar kan ..free pun takpo..blajar punyo psl..wkakaka

shud said... [Reply to comment]

segerombolan ank gadis....lwk weh..xdo ayat lain ko nk gune...yg first is the best...weh klu ko jd tokey bas leh dpt dskaun an....hehehe

ctbella said... [Reply to comment]

apek : ekau pun den xkona, camno eh nak koba kek ko yang den nak balik pd...
:DD.

ctbella said... [Reply to comment]

shud : HAHAHAA..... bia deh. kasi gempak sikit ayat. :D. nak wat cmane , yg 1st tu kan ak terpadam.

ta mao la jadi tokey bas, jadi 'klendan' ari tu pun da cukup. :D.

nkara said... [Reply to comment]

takde jalan dalam ke?
jimat skit...jimat tol je lah...minyak kete tak...huhu

ctbella said... [Reply to comment]

kak yatt:
bas sekolah ni kalau boleh nak cepat2 je. sebab dapat amik ramai budak, so banyak duit masukk... tu yang lalu hiway. tu la kalo lalu dalam pn minyak lak masalah. nti mesti lagi byk la dicasnye... ish ishhhh....